Kaksi pohjalaisverkostoa mukana kulttuurimatkailun tähtikohde-kilpailussa!

Arkkitehtuuri Etelä-Pohjanmaan kärkiteemana kulttuurimatkailun tähtikohde -kilpailussa

Peräti 24 verkostoa on lähtenyt kisaamaan kansalliseen Culture EDEN -kilpailuun, jossa etsitään kansainvälisesti nousevaa suomalaista kulttuurimatkailun tähtikohdetta. Etelä-Pohjanmaa on kilpailussa mukana kahdella mielenkiintoisella teemalla: ”Alvar Aallon Seinäjoella” sekä ”Pohjalaistalojen matkailuverkostolla”. Kilpailuun osallistuneiden joukosta valitaan voittaja ja annetaan kolme kunniamainintaa.

Voittajien valinnan suorittaa kilpailun järjestäjistä ja matkailun asiantuntijoista koostuva arviointiryhmä. Voittajat julkistetaan Matka-messuilla tammikuussa. Lue lisää ja katso kaikki kilpailevat verkostot Visit Finlandin sivuilta.

Kilpailu on kovatasoinen, mutta tietenkin uskomme omiin verkostoihimme ja uniikkiin tarjontaamme, toteavat projektipäällikkö Arja Kortesluoma ja markkinointikoordinaattori Satu Keski-Valkama Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy:stä. Pohjalaisverkostojen taustalta löytyy joukko innokkaita paikallisia matkailutoimijoita. Kilpailu on toiminut loistavana aktivaattorina verkostoyhteistyölle, jonka kehittäminen jatkuu syksyn mittaan.

Lisätietoja: arja.kortesluoma(a)epmatkailu.fi / puh. +358 (0)44 741 2330.

 Eden-kilpailuverkostot

Taustaa EDEN-kilpailusta

Kilpailu lisää matkailukohteiden näkyvyyttä ja antaa uusia mahdollisuuksia verkostoitua paikallisten ja alueellisten kulttuuri- ja matkailutoimijoiden kanssa. Kansallisten kilpailujen voittajat kohtaavat Brysselissä ensi keväänä ja pääsevät näin verkostoitumaan myös Euroopan tasolla. Kilpailun voittaja saa mm. kansainvälistä näkyvyyttä, voi halutessaan liittyä eurooppalaiseen EDEN-verkostoon, pääsee osallistumaan kansainvälisille messuille (ITB) ja saa tukea matkanjärjestäjätapaamisiin. Kilpailussa annetaan lisäksi kolme kunniamainintaa.

Mikä on EDEN-verkosto?

EDEN tulee sanoista European Destinations of Excellence. Kyseessä on Euroopan komission aloite, jonka avulla on järjestetty EDEN-kilpailuja vuodesta 2007 alkaen. Aloitteen tavoitteena on nostaa esiin eurooppalaisen matkailun ominaispiirteitä ja arvoa sekä kestävän kehityksen mukaista matkailua.

Kansallisten EDEN-kilpailuiden voittajakohteet muodostavat EDEN-verkoston. Verkosto edistää nousevien matkailukohteiden näkyvyyttä Euroopassa, kannustaen samalla kestävän kehityksen periaatteita noudattavaan matkailuun. Lisäksi kohteet tuovat esiin perinteitä ja paikallisia ominaispiirteitä eri puolilta Eurooppaa. Lisää eurooppalaisesta EDEN-verkostosta täältä.

EDEN-kilpailuja järjestetään vuosittain ja Euroopan komissio valitsee kilpailujen teeman. Kukin EU-jäsenmaa päättää vuosittaisesta osallistumisestaan. EDEN-kilpailu järjestetään Suomessa kolmatta kertaa. Aiempina teemoina ovat olleet aineeton kulttuuriperintö ja vesistömatkailu.

Järjestäjät

Culture EDEN in Finland on Suomen kansallinen EDEN-kilpailu, jonka järjestävät Finpron Visit Finland -yksikön koordinoima Culture Finland kulttuurimatkailun katto-ohjelma, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö. EDEN-kilpailu järjestetään Suomessa kolmatta kertaa. Aiempina teemoina ovat olleet aineeton kulttuuriperintö ja vesistömatkailu.